úterý 4. června 2013

Povodně: pár poznámek



u nás proběhly o víkendu, byl jsem kvůli tomu na nohách celý víkend, byli jsme tady vyděšení skoro všichni, ale ve srovnání s tím, co teď zažívá Děčín, Ústí, Litoměřicko, Mělnicko, to byla jen drobounká předehra

-        přišel jsem na to, že nejdepresivnější na povodních není ta voda, která se v korytech řek a potoků zvedá a vylévá, ale ta, co se sype z nebe….Když sledujete zvedající se hladiny a zároveň do toho pořád leje a leje a obloha je od rána do večera jen šedivá, najednou není cesty ven, není žádný výhled, neexistuje zítra. Jakmile přestalo pršet, začalo mít všechno lehce optimistický nádech

-        nemám povodně rád, ale…Nemám je rád, protože jsou plné negativních emocí. Strach, smutek, deprese, zmar. Pohybovat se v takovém světě je šílené. Na druhou stranu miluju „velké akce“, mám rád mimořádné nasazení. Strašně dobře se v tom pracuje a spolupracuje. Snadno se utvářejí kontakty a vznikají nová přátelství.

Přemýšlel jsem, proč mě tak „rajcují“ tyhle mimořádné akce a nenapadlo mě nic jiného, než banální vysvětlení s adrenalinem. Nemůžu si pomoct, prostě rád pracuju ve extrémech.

-        říkám si, že někde musí být něco špatně. Do mých osmnácti jsme slovo „povodně“ skoro neznali, žádné velké nebyly nebo si na ně nepamatuju. Pak to jde ale celkem rychle za sebou: povodně 1997, 2002, 2006, 2010, 2013…Kde udělali soudruzi chybu?

- na vlastní kůži jsem je zažil až před třemi lety. Pamatuji si jen mlhavě, že to všechno začalo také o víkendu, že jsem byl tehdy v Pyšelích za Prahou, že jsem tam v chatce v televizi hltal první zprávy o zvedajících se hladinách, že jsme se druhý den byli podívat na rozlévající se Sázavu a že mi pak volali, abych se co nejrychleji vrátil.
Pamatuju si, že v Lípě jsem pak vystoupil dole na autobusáku, abych cestou přes celé město zamapoval situaci. Došel jsem k Ploučnici, cyklistická lávka byla úplně obsypána lidmi, kteří sledovali rozlévající se řeku. Prošel jsem až na silniční most, ze kterého byl větší rozhled. Viděl jsem tak jak řeka postupně zabírá tenisové kurty, tenisovou halu, fotbalový a atletický stadion. Místo několikametrové řeky vznikalo několikahektarové jezero. Ještě dneska jde na mě z toho hrůza a od té doby se vůbec nedivím jakýmkoliv emocím, se kterými se člověk během záplav potkává.
Tak si pamatuju, jak jsem pak došel do svého tehdejšího bydliště, pěkně na úpatí kopce, daleko od řeky, kde slovo zaplavení mělo být z říše hodně bujné fiction…a ono ne, ve sklepě byl snad metr vody a slušná porce bahna….

- nejsilnějším zážitkem z povodní ale bylo, když jsem se na jeden den stal dobrovolníkem a vyrazil pomáhat do zničeného Bílého Kostela u Liberce. Poznal jsem nové lidi, viděl nejstrašnější důsledky povodní na vlastní oči a dokonce mě i zatkla policie. Napsal jsem pak o tom reportáž „Plácal jsem se v bahně a zatkla mě policie. Zážitky dobrovolníka“.
   

Žádné komentáře:

Okomentovat